FootballNext 2025 приключи с ексклузивното участие на Джанлука Палиука и Матьо Морьой

Второто издание на FootballNext – спортното събитие, организирано от dsport, Дарик и Condor sport и подкрепено от WinLab, Жилет, Джип, Девин и други известни брандове.
Специални гост звезди на форума през 2025 година бяха легендарният италиански вратар Джанлука Палиука и Матьо Морьой, директор „Международни футболни отношения и политики на Европейския съюз“ във Висшата лига. Палиука и Морьой взеха участие в удълженото издание на Спортното шоу на Дарик, което вече традиционно закрива събитието FootballNext.
В рамките на специално обособените панели бяха обсъдени теми от всички спектри на футбола – бизнес, маркетинг, детско-юношески футбол, наука, финанси, тактически елементи, технологиите, социалните фактори, треньорските и директорските качества, лидерските примери, а и още много.
Широко бе разгледан опитът на големите като Италия и Англия, вдъхновяващата история на норвежкия Будьо/Глимт, мащабната мрежа на португалския гранд Бенфика.
Над 200 души от цялата футболна пирамида в България дойдоха в Интер Експо Център, където се проведе събитието, включително големи клубове като ЦСКА, Левски, Лудогорец. Солидно присъствие имаше от Втора, Трета лига и куп академии у нас.
Вдъхновяващият Будьо/Глимт – от Арктическия кръг до сърцето на Европа: история за футболен пробив
Спийкъри:
Джо Фостър – международен бизнес мениджър на норвежката сензация Будьо/Глимт;
Ларс Гундерсен – главен изпълнителен директор и съосновател на Fokus, център за спортни директори;
„Първата цел в Будьо/Глимт беше просто клубът да оцелее. Ние сме от град, който е с население 55 000 души, а нашият стадион е 50% пълен във всеки мач. Първата стратегическа цел беше да имаме своя собствена идентичност. Преди 5 години започнах в Будьо, 6:1 над Рома на Моуриньо много ме вдъхнови. Будьо/Глимт през 2022 г. беше един играещ и успешен отбор, но искаше да има още по-добри резултати. Имаха добри резултати, искаха да станат най-добрия отбор в страната. Будьо нямаше опит с данните, затова тръгна по този път. Със специалисти по компютри разработвахме платформата на Будьо“, каза Гундерсен.
„Ние не сме на добро място, това е ясно, но ситуацията се преобърна, когато ние се преобърнахме към изпълнителния директор. Ние не можем да харчим, трябва да се съобразим с това, което имаме. Трябваше да ценим всеки един цент в нашия клуб. Превеждахме дори страници от Уикипедия, за да разпространяваме информация за нашия клуб. Работим с млади хора, опитваме да включим младите играчи в основния отбор. Така променихме отбора, фокусирахме се върху децата“, заяви Фостър за пътя в Будьо/Глимт.
Иновации във футбола: От идея до въздействие
Спийкър:
Хуан Фуентес Фернандес – директор на глобалният център за спортни иновации на Microsoft във Валенсия (GSIC), който 9 години е част от Ла Лига
Той коментира темата с въвеждането на новите технологии в българския футбол с цел неговото подобряване: „Работих в Ла Лига, където най-големите отбори имат бюджето от 800 милиона, докато малките имат по 4-5-6 милиона. Ако вие сте клуб и се колебаете за приемането на дадена технология, може да сверите часовника с други клубове, но има и трудности, защото футболните организации са на по 100 години и повече. 70-80% от капитала се инвестира в талантите. Има и краткосрочни цели до следващия уикенд или до следващия сезон. Трябва да сте наясно къде се намирате в скалата на иновациите. В момента вниманието е насочено към инфлуенсърите. Футболът трябва да се старае да се конкурира с други неща, които привличат вниманието на младите хора. Хората под 18 години нямат покупателна способност, но са в социалните мрежи. Затова има стратегии, насочени към различните поколения“.
Фернандес коментира развитието на футболното потребление: „Младите гледат футбол повече от когато и да е било. Рисковете идват от футболистите, които може да се прехвърлят в друг клуб и затова клубовете не трябва да се прехласват толкова към определени футболисти. Бебетата и децата не могат да се използват за приходи, но може да капитализирате техният интерес чрез супергерои например“.
„Иновациите водят до разходи, които след това водят до растеж на приходите. Като осигуряваме допълнителни приходи, ставаме по-устойчиви. Не е нужно да инвестираме хиляди в един инструмент, тъй като разполагаме със смартфон. Важно е как да привлечем, да задържим хората на стадиона, как да ги накараме да прекарат време там и да изкараме пари от това“, говори Фернандес за стратегиите за максимална печалба от футболния продукт.
Предскажи бъдещето, планирай бъдещето: Как данните преобръщат играта?
Спийкъри:
Христо Захариев
Марко Монтези
K-Sport – един от партньорите на FootballNext 2025 интегрира бъдещите технологии във футболал K-Sport, чрез Софтуер Дайнамикс, анализира над 1000 показатели. Всичко това подпомага както в юношеска възраст, така и в мъжкия футбол.
K-Sport помага да се направи софтуерен анализ с няколко показателя заедно с тактическото занимание. Важно е да се прави анализ на кондиционното състояние успоредно с тактическите задачи и тяхно изпълнение. Качеството на максималната скорост не винаги е най-важното нещо. Голяма разлика има различната формация на игра.
„4-3-3 с офанзивен триъгълник иска най-много бягане във високите зони“, коментира Христо Захариев и добави: “Футболът става все по-динамичен. Единствено в Серия А има спад в това отношение. И това е една от причините италианският футбол да не е на необходимото ниво. Не могат да отговарят физически на техните конкурентни лиги”.
K-Sport развива AI от много време и пантетоват два индекса във футбола. Индексът е до толкова точен, че става въпрос за точки от 1 до 99. Не е само въпрос на тичане, а въпрос на активност.
„Деян Кулушевски е привлечен в Ювентус от Парма. Колебали са се между 20 играчи и са се обърнали точно към този индекс. Това е първият случай, на който на базата на изкуствен футболист, дават пари и купуват футболист. Явно се е оказал успешен“, разказа Захариев.
Как се изгражда футболен бранд в глобален мащаб?
Спийкъри:
Лоренсо Менезеш– Международен бизнес мениджър на “орлите”;
Кристиан Добрев– Съосновател и изпълнителен директор на Футболна бизнес академия;
Мениджърът по международен бизнес в Бенфика Лоренсо Менезеш гостува на FootballNext 2025 и специално отбеляза как става отсяването на футболисти до първия тим на лисабонския гранд. Той разкри, че Бенфика подбира футболистите си от 46 училища, 6 центъра за таланти и накрая само избраните стигат до един кампус.
“Следя българския футбол от Лисабон. Познавам всичките ви звезди”, започна Менезеш.
“Иновациите са много важни в международния бизнес, в Бенфика. Иновациите ни помагат да погледнем към клуба и да сравним това, което се случва при нас и в света. Преди няколко години ние копирахме някои тенденции от водещи клубове. В последните години след COVID започнахме да правим нещата по наш начин. Когато видим, че нещо е добро… Решихме, че трябва да се придържаме към нашия стил”, сподели мениджърът по международен бизнес в Бенфика.
“Аз предпочитам да се придържам към простите неща. Какво може да дадем на другите клубове и партньори? Нашият модел е много известен по света. Ние сме иноватори в този смисъл. Когато можем, ние използваме нашите технологии”, каза още Менезеш.
“Футболистът и треньорът са в центъра. Образованието е дълъг процес. Имаме 46 футболни училиша в нашата еко система. Имаме 6 центъра за таланти. Там се подготвят талантите преди да дойдат в кампуса на Бенфика.
Обучението в кампуса продължава 1 година. Под 1% стигат до финалния етап. Наистина е важно да се осигури обучението, за да бъдат формирани тези футболисти”, продължи Менезеш.
“Много е важно футболистите да се обучават спрямо най-високите стандарти. Важно е те да завършат гимназия. Когато започнат професионалната си кариера, много от тях продължават с обучението си в университет. Това също е много важно. Професионалният футбол не е само 90 минути игра на мача. Професионалният футбол е всичко останало, което се прави през деня. Говорим за много високо ниво, когато футболистите играят във водещите клубове”, каза още Лоренсо Менезеш.
Футболен бизнес: устойчивост и растеж
Спийкъри:
Валерио Казагранде – финансов директор, биш директор на Парма, Lega B, LEAP Academy;
Ренато Дел Мунайо – Професор по социология и антропология на спорта, бивш международен футболен съдия. Работи в тясно сътрудничество с Ювентус и Коверчано, с фокус върху детско-юношеския спорт;
Петият панел от второто издание на FootballNext бе посветен на темата за футболния бизнес. Лектори бяха Валерио Казагранде и Ренато Дел Мунайо.
Казагранде е признат експерт по финансово управление на футболни клубове и корпоративни структури, с над 15 години професионален опит като финансов директор, одитор и консултант.
Дел Мунайо е специалист в областта на спортния маркетинг с дългогодишна кариера, посветена на изграждането на устойчиви брандове, развитието на партньорства и внедряването на иновации в дигиталната комуникация. Към момента той е стратегически маркетинг консултант на италианския Болоня.
“Истинският проблем е как можем да ангажираме феновете. Ако не можем да създадем ангажирана общност, ще бъде много трудно. Децата вече нямат такъв интерес от играта, ако това не е свързано с чат или технологии. Трябва ни интелигентен стадион. Никой не гледа с такъв интерес мач на живо, ако не е свързан с други изживявания. Ние в Болоня се опитваме да създадем голяма общност, която е свързана с местните корени. Инвестираме в инфраструктура 10 години наред и сега вече виждаме резултатите от това. Това е основната тема”, каза Валерио Казагранде.
“Много от стадионите вече са остарели, така че ние искахме да обновим нашите съоръжения. Вече 10 години имаме желание да ремонтираме и реновираме стадиона ни. След пандемията постигнахме споразумение, трябваше да започнем строителство, но разходите за строителство се удвоиха след пандемията. Разполагаме със същия бюджет, а ще ни струва два пъти повече. Трябва да намерим други средства и това е решението – да ангажираме общността”, сподели Дел Мунайо.
Невидимото във футбола: всичко, което не може да бъде измерено
Спийкър:
Професор Дженаро Теста – професор по социология и антропология на спорта, бивш международен футболен съдия. Работи в тясно сътрудничество с Ювентус и Коверчано, с фокус върху детско-юношеския спорт;
„Когато говорим за футболни успехи, става въпрос и за ценности. Искам да се фокусирам върху невидимото, което ни позволява да победим, да дадем максимума от себе си и това, което прави разликата между просто участие и върхови възможности. Уважение, себераздаване, смелост, посветеност, фантазия, сигурност, самочувствие и т.н. Това прави разликата в един мач. като треньор може и да загубя един мач, но искам дори да загубя, моите играчи да са дали всичко от себе си“, категоричен бе Теста.
След това той съпостави България на Италия както във футболно, така и в икономическо отношение, тъй като всичко извън футбола има влияние върху играта: „Това, което говорим и правим в спорта, целта е да го пренесем в спорта. Уменията от спорта да бъдат наложени и в живота. Колко е важно да запазим самообладание, за да не получим червен картон и да провалим отбора. Способността да се справяме с емоциите си, способността хладнокръвно да вкараме дузпа в последната минута, все едно е на тренировка“.
„Футболът е подготовка, умение и мечти. Мечтите са жизненоважен елемент, който не мечтае, значи е остарял. Футболът е още солидарност, приятелство, здраве и живот“, изброи той някои общочовешки качества, които възпитава футболът у хората.
Данни и дизайн: изживяване за фенове от следващо поколение
Спийкър:
Питър Пулман – Съосновател и главен технически директор на InteractionUP;
InteractionUP е B2B SaaS решение, предназначено за спортни клубове с аудитория над 1000 зрители. Платформата подобрява взаимодействието с феновете, като предлага множество опции за ангажиране, като например викторини на живо, анкети, прогнози за мачове, въпроси от фенове и възможността феновете да споделят снимки в цветовете на клуба.
Чрез интегрирането на големи стадионни дисплеи и мобилни телефони, InteractionUP създава динамично и завладяващо изживяване, насърчавайки по-силни връзки между клубовете и техните фенове. Това не само увеличава удовлетвореността на феновете, но и отваря нови възможности за приходи и спонсорство.
Пулман разказа какви възможности дава дори едно само голямо видео табло на стадиона. По този начин клубът може да си помогне и в задачата за събиране на данни за феновете, което ще спомогне за по-голямото им ангажиране.
Използването на данни: перспективи и планиране, за да се превърне потенциалът в траен резултат
Спийкър:
Доктор Крис Платс – кариерен треньор, работещ в професионалния футбол;
Д-р Крис Платс говори на второто издание на FootballNext в осмия панел, като разкри как да се използват данни, перспективи и планиране, за да се превърне потенциалът в траен резултат.
Той е признат кариерен треньор в Англия и изследовател в професионалния футбол. В своята докторска дисертация той анализира живота и перспективите на 303 млади футболисти от 21 клуба, проследявайки пътищата им във футболната кариера.
Платс сподели част от изследването си, като разкри как се чувстват футболистите и как те комуникират с треньорите и ръководството.
Според него първият проблем за футболистите в Англия, е че не получават думата, за да изкажат притесненията или идеите си. Платс коментира още, че в Англия има много професионални играчи, но не и кариери.
Той добави, че в началото на кариерата си футболистите редовно правели трансфери, най-вече под наем.
Платс сподели, че академиите в Англия са “счупени” и страната не произвежда достатъчно таланти, което доказва, че системата не работи.
В сърцето на футболната академия: Подходи към развитие на младите
Спийкъри:
Марио Тесини – директор на международния скаутски отдел в Болоня;
Стефано Сандера – старши треньор на Лацио Примавера U19;
„Футболът не е линеарна игра. За мен ключов е психологическият фактор, тъй като те имат нужда от ритуали, понякога от мълчание. Ключова е и ролята на треньора“, заяви Сандера.
„Мисля, че трябва да има скаут, който да подготви играча, да работи с него на 360 градуса. Днес губим, за да спечелим утре – това трябва да е нашето мислене“, категоричен е треньорът на Примаверата на Лацио Сандера.
Марио Тезини говори за академията на Болоня: „В академията на Болоня имаме български футболист – Димитър Папазов. Искам да посоча един проблем – има доста невидими елементи, които са изключително важни в днешния футбол. Възприемането на новите технологии, особено след COVID е повсеместно. Макар с новите технологии да се откриват талантливи играчи, е трудно да преминем през старите методи“.
„В Италия няма проекти, каквито има в Швейцария например, наречени бъдещият отбор. В Италия много академии селектират играчи, който вече са готови да печелят, а не са такива, които трябва да се развиват. За съжаление, в Италия ни липсва манталитет по интегриране на таланти от школите. Съвременният играч е хибриден атлет. Един полузащитник трябва да е бърз като крило, да има тактически и технически умения, но и да вкарва голове като нападате“, открои проблемите в Италия той. „В Италия все още се държи на физическият аспект и футболистът трябва да бъде адаптиран физически. В Италия все още търсим едрите играчи, които имат по-голям потенциал да станат състезатели в следващите години. След това е важен социалният аспект“, допълни Тезини.
Бъдещето след футболната кариера
Спийкър:
Марко Маци – специалист по спортни продажби и експерт по спортни събития за Олимпийските игри и професионалната спортна индустрия;
Какво е бъдещето след футболната кариера? Специалистът в спортния мениджмънт към института “Йохан Кройф” – Марко Маци, говори на FootballNext 2025, че много професионални футболисти срещат проблеми след края на кариерата си.
„Нашата цел е двойната кариера. Да се правят две неща едновременно. Да играеш футбол и да завършиш своето образование. Да се подготвиш за своята кариера след футбола. Има много футболисти, които не знаят какво да правят след тяхната кариера. Имам примери за футболисти, които са печелили по 5 милиона на година, но след края на кариерата не успяват да свикнат с другия начин на живот и с по-малкото пари”, коментира Маци.
“Важно е да се намери тази комбинация между спорт и образование”.
“Ако нямаш образование, трудно ще си добър футболист. Това е един от принципите на футболния клуб Барселона“, добави той.
“В САЩ и Мексико голяма част от професионалните футболисти след края на кариерата си фалират. В Италия 60% влизат в рискова ситуация, не фалират, но са в рискова финансова ситуация. 1/5 от бившите атлети срещат проблеми с адаптирането към света на бизнеса”, допълни Марко Маци.
Гост звездата Матьо Морьой от Висшата лига – директор международни отношения в английския елит
Вицепрезидентът на Асоциацията на Европейските лиги Матийо Морьой бе специален гост на FootballNext 2025, като заяви, че е изключително важно българският футбол да направи независима футболна лига, която да организира първенството, за да се грижи за него като продукт и то да бъде много по-печелившо.
„Радвам се да бъда с вас в София. Моята жена е българка. Учих български език. Искам да разбирам, когато децата говорят“, почна той.
„Да, гледал съм няколко мача по телевизията, а имам и няколко мача на живо на българското първенство“, разкри Морьой.
„Ясно е, че нивото е различно, но реалността е, че в България има потенциал. България е много спортна страна. За мен няма причина българският футбол да не се върне на нивото си от преди 20-25-30 години. За мен ключовото е изграждането на структура“, каза оптимистично Морьой.
„За мен е изключително важно българският футбол да направи независима футболна лига, да организира първенството, да се грижи за него като продукт и то да бъде много по-печелившо“.
„Втората стъпка ще настъпи естествено, защото ще разтовари федерацията и ще остави фокуса върху младите, детско-юношеския футбол и това ще повдигне нивото на националния отбор. Това работи прекрасно в българския волейбол, не виждам причина да не може да се направи в българския футбол. Трябва да има повече млади български таланти“, заяви още вицепрезидентът на Асоциацията на европейските лиги.
„Ще ви излъжа ако ви кажа, че всичко е стрес и напрежение. Аз се гордея, че се присъединих към организацията на Висшата лига преди 15 години и имах възможността да се занимавам с тези проекти. За това започнах с организацията и структурата, защото те са много важни. В Англия имаме ФА, имаме и Лиги, лиги в множествено число, защото те са повече от една. Имаме и Висшата лига. По онова време през 1992 година английският футбол не се намираше в най-добрата с форма. Имахме проблеми с насилието, с качеството на футбола и знаехме, че нещо трябва да се направи. Правителството и всички заинтересовани страни се обединиха около това, че е необходим много по-отговорен проект, който да бъде управляван по различен начин. В момента имаме 4 професионални лиги, Висшата лига менажира топ 20, но имаме и Футболна лига, която се занимава с другите 72 отбора“.
Легендарният италиански вратар Джанлука Палиука закри събитието FootballNext 2025
Второто издание на събитието Football Next завърши с разговор с легендата на италианския футбол – Джанлука Палиука, който говори специално в ефира на Дарик радио, засягайки множество теми, свързани както с него, така и с италианския футбол. Някогашното величие под рамката в момента е координатор на вратарите в набралия сериозна инерция Болоня.
Разговорът започна с коментар на ситуацията от полуфинала на Световното в САЩ през 1994 г. за неотсъдената дузпа в полза на България: „Ако имаше ВАР, сигурно щяха да отсъдят дузпа, но пък може би щях да спася дузпата на Стоичков. За мен ВАР е позитивна промяна във футбола от гледна точка на технологиите. От някои се използва все по-често да предизвикват определени събития на терена. Аз не приемам отсъждането на някои наказателни удари за удари в наказателното поле, които в миналото щяхме да подминем, но такава е тенденцията“.
Палиука говори за финала на Мондиала в САЩ срещу Бразилия, който „адзурите“ загубиха след изпълнение на дузпи: „Бразилия игра по-добре от нас. Имахме две чисти възможности – на Масаро първото полувреме и на Роберто Баджо през второто. Бразилците обаче играха по-добре от нас, но аз се надявах. И до днес от време на време се будя нощем и си припомням тези моменти със съжаление, че не спечелих“.
Той разказа за работата си в Болоня в момента: „Като пенсионер от футбола, я карам по-спокойно, като се събудя. Аз съм посланик на Болоня, от което съм изключително горд. Опитвам да гледам всички мачове от Серия А, Висшата лига, Серия Б, Серия С, където играе синът ми и това е основното, с което се занимавам“.
Източник: dsport.bg
Снимки: dsport.bg / startphoto.bg












