Първите Олимпийски игри по електронни спортове ще се проведат през 2027 година

Развитието на новите технологии постоянно разширява границите на забавлението и съперничеството, като арената за тези битки вече се пренася в дигиталното пространство. През 2027 година ще се проведат първите в историята Олимпийски игри по електронни спортове. Решението е взето от Международния олимпийски комитет (МОК), а домакин на събитието ще бъде Саудитска Арабия.
За организацията на форума е създаден специален комитет от шестима членове, който ще определи дисциплините, включени в програмата. Към момента списъкът не е окончателен и дискусиите по него продължават. Провеждането на тези първи Олимпийски игри по електронни спортове стана възможно след подписано през миналата година споразумение за сътрудничество между МОК и Саудитска Арабия.
Основната причина за създаването на подобен формат е нарастващият интерес на младите поколения към електронните спортове. Международният олимпийски комитет вече организира ежегодните „Олимпийски серии по електронни спортове“, вдъхновени от класическите Олимпийски игри, в които дисциплините са базирани на традиционни спортове. Най-добрите участници получават златни, сребърни и бронзови отличия.
Привлекателността на тези състезания се дължи не само на престижните трофеи, но и на сериозните наградни фондове. Успоредно с това интересът на публиката към електронните спортове расте с всяка година, като зрителската аудитория в онлайн платформите вече се измерва в милиони.
Идеята за Олимпийски игри по електронни спортове се обсъжда от години. Според предварителните информации се очаква да бъдат включени девет дисциплини, сред които тенис, таекуондо, ветроходство, шах, моторни спортове, бейзбол и стрелба с лък.
От програмата обаче ще бъдат изключени игрите тип „шутър от първо лице“ – т.е. такива, които включват стрелба и бойни действия. МОК смята, че подобни игри насърчават насилието и противоречат на олимпийските ценности. Затова фокусът на първия по рода си форум ще бъде върху мира, спортсменството и уважението между участниците, подчертавайки, че спортът винаги е бил обединяваща сила.
Възниква въпросът дали един ден електронните спортове могат да станат част от класическите Олимпийски игри. Макар това да изглежда малко вероятно засега, популярността им не спира да расте – както сред зрителите, така и сред хората, които се интересуват как се залага на електронни спортове и какви стратегии се използват при прогнозиране на резултати в игри като CS2, Dota 2 и League of Legends.
Що се отнася до България, у нас има над 60 професионални геймъри, които изкарват прехраната си с електронни спортове. Специалистите отбелязват, че професионалните играчи могат да извършват между 400 и 500 действия в минута – или близо 10 натискания на мишката или клавиатурата в секунда. Именно това съчетание между човешки умения и технологии ще определи кои са най-добрите в света, когато през 2027 година електронният спорт официално стъпи на олимпийската сцена.













