Асфалтът в отсечката край “Аладжа манастир”, където кола се вряза в публиката, не е имал добро сцепление

Автомобилното състезание край „Аладжа манастир“ до Варна, което трябваше да бъде празник за любителите на моторните спортове, завърши с трагедия. Един човек загина, а осем души бяха ранени, след като състезателен автомобил излетя от трасето и се вряза в зрители, застанали на опасен завой. Сред пострадалите има и жена в критично състояние.
Според участници в надпреварата причината за тежкия инцидент е изключително лошото сцепление на асфалта в отсечката, където се случи катастрофата.
„Честно казано, трасето беше с много ниско сцепление. В зоната, в която стана инцидентът, асфалтът беше хлъзгав и износен. Освен това студеното време не позволява на гумите да достигнат оптимална температура“, обясни автомобилният състезател Мартин Петков, участник в надпреварата, пред NOVA.
Подобно мнение изрази и Илия Царски, един от най-опитните пилоти у нас. По думите му проблемът с липсата на сцепление в този участък е известен от години.
„Тази отсечка е изключително хлъзгава – няма никакъв грип. На видеата се вижда как колата подскача на неравност при висока скорост, пилотът реагира адекватно и натиска спирачките, но без контакт между гумите и асфалта той няма шанс да намали“, коментира Царски.
Той посочи още, че разликите в температурите между тренировките и състезателния ден може също да са изиграли роля.
„По време на тестовете асфалтът е бил по-топъл, докато в деня на инцидента въздухът и настилката бяха студени. Освен това, поради забрана на Федерацията, пилотите не могат да използват електрически подгряващи чохли за гумите – уж заради екологични съображения“, добави Царски.
Най-сериозната тревога обаче остава свързана със сигурността на зрителите. Свидетели разказват, че хора са стояли на опасно място – външен завой, където автомобилите преминават със скорости от над 150 км/ч.
„Тези хора стояха там още от събота. Ние, пилотите, не можем да ги изгоним – само сигнализираме организаторите“, обясни Мартин Петков.
Илия Царски подчерта и проблемите с организацията на състезанието, особено по отношение на маршалите – хората, отговорни за безопасността на трасето.
„Маршалите трябва да преминават специални обучения, за да реагират адекватно в критични ситуации. Нужен е професионален екип и повече внимание към мнението на опитните пилоти. Само така ще избегнем подобни трагедии в бъдеще“, заяви той.
Снимка: gong.bg












